Focus Group


Focus Group je plánovaná strukturovaná diskuse s relativně malým počtem účastníků. Řídí ji zkušený facilitátor v bezpečném prostředí. Metodu lze chápat jako spojení cíleného rozhovoru a diskuzní skupiny. Lze ji realizovat také on-line formou.

Popis

Focus group je metoda kvalitativního výzkumu, která do hlubší úrovně zjišťuje názory, postoje, zkušenosti a chování cílové skupiny.

Popis cílů metody

Cílem setkání je získat informace o preferencích a hodnotách lidí souvisejících s daným tématem a důvodech zastávání těchto hodnot. 

Cílová skupina

Malá skupina reprezentující strukturu cílové skupiny nebo expertní znalost daného tématu. Měli bychom si být jisti, že účastníci mají k tématu co říct.

Kroky

  1. Specifikace tématu určeného k průzkumu názorů
  2. Výběr členů Focus Group
  3. Facilitovaná diskuze zaměřená na specifikované téma 
  4. Sepsání závěrečné zprávy

Zdroje a pomůcky

  • Místnost, kulatý stůl, židle, občerstvení
  • Zkušený facilitátor (školený sociolog či psycholog)

Příklady, zkušenosti, literatura apod.

Metoda Focus Group se ve velké míře užívá v marketingu, při průzkumech trhu, vztahu skupiny k určitým výrobkům apod. V oblasti participace bývají Focus Groups využívány při sledování názorů na zavedení určitých politik, koncepcí, zajištění služeb apod.

Export do PDF

Diskuze k metodě

:

:

:

Captcha Image Jiný obrázek